Sikkerhet

Det integrerte sikkerhetskonseptet til Mercedes-Benz deler sikkerheten i bil inn i fire faser:

Det er knapt noe annet område som inspirerer ingeniørene hos Mercedes-Benz mer enn forskning på nye sikkerhetsteknologier. Allerede i 1950-årene plasserte de sin første milepæl da Béla Barényi oppfant sikkerhetskupeen. I dag er den bare ett av mange elementer i det integrerte sikkerhetskonseptet, som bringer kjøretøyene fra Mercedes-Benz nærmere visjonen om ulykkesfri kjøring.


Hvorvidt et bestemt utstyr er tilgjengelig, avhenger av motoren og den valgte konfigurasjonen. Disse opplysningene og øvrige detaljer finner du i bil- og utstyrsprislisten.


Fase 1: Kjør trygt

De fleste ulykker begynner lenge før selve sammenstøtet - med en uoppmerksomhet, dårlig sikt eller en uforutsett fare. Derfor omfatter Mercedes-Benz' sikkerhetskonsept mange sikkerhetstiltak som bidrar til avslappet kjøring i hverdagen og som kan hjelpe føreren til å mestre kritiske trafikksituasjoner.


Farts- og avstandsholder DISTRONIC PLUS (tilleggsutstyr)
Adaptiv fjernlysassistent Plus (tilleggsutstyr)
Oppmerksomhetsassistent ATTENTION ASSIST
Bremseassistent BAS
Bremsesystem ADAPTIVE BRAKE
Elektronisk stabilitetsprogram ESP®
ESP® kurvedynamikkassistent
Kjøreassistansepakke Plus (tilleggsutstyr)
LED Intelligent Light System (tilleggsutstyr)
Ryggekamera med dynamiske hjelpelinjer (tilleggsutstyr)
Filholderpakke (tilleggsutstyr)
Blindsoneassistent (tilleggsutstyr)

Fase 2: Ved fare

Mercedes-Benz står for sikre biler. Derfor kan våre biler støtte passasjerene også i kritiske kjøresituasjoner, slik at hver tur blir en god opplevelse.


Blokkeringsfrie bremser (ABS)
COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS
PRE-SAFE®-system som forebyggende passasjerbeskyttelse (tilleggsutstyr)

Fase 3: Ved ulykke

Biler fra Mercedes-Benz er utstyrt med en rekke sikkerhetssystemer som skal forhindre ulykker. Skulle uhellet likevel være ute, kan det iverksettes omfattende tiltak som beskytter personene i bilen.


Kollisjonsputer for fører og forsetepassasjer
Automatisk utkobling av kollisjonspute for forsetepassasjer
Fotgjengerbeskyttelse med aktivt panser
Hodekollisjonsputer i dørene
Knekollisjonspute for fører
Sidekollisjonsputer for fører og forsetepassasjer (kombinert bryst- og bekkenkollisjonspute)

Fase 4: Etter en ulykke

For å redusere følgeskadene etter en ulykke og gjøre det enklere å berge personene i bilen, kan forskjellige tiltak iverksettes avhengig av ulykkens art og alvorlighetsgrad (slik systemet oppfatter dette):


  • Best mulig beskyttelse: Motoren kan slås av automatisk og drivstofftilførselen kuttes.
  • Iøynefallende belysning: Nødblinkanlegget og nødbelysningen i kupeen aktiveres automatisk for å unngå følgeulykker og for å gjøre det lettere å lokalisere en bil som har vært utsatt for en ulykke.
  • Automatisk lufting: I tilfelle kollisjonsputene er blitt utløst, senkes vinduene foran automatisk.
  • Enkel åpning: Dørene låses opp automatisk etter en ulykke, så det blir enklere for føreren og passasjerene eller redningsmannskapene å åpne dem.
  • Bedre redningsmuligheter: Integrerte kollisjonsfuger mellom skjerm og dør gjør det lettere å åpne dørene etter en frontkollisjon.
  • God forbindelse: I tilfelle en ulykke eller tekniske problemer kan Mercedes-Benz' nødanropssystem automatisk kontakte en nødsentral (via en mobiltelefon som er koblet til bilen).

Finn ut mer om redningsetiketten

Den informasjonen som Mercedes-Benz har utviklet for redningspersonell, er tilgjengelig for redningsmannskapene på internett verden over på flere språk.


Veiledning for redningsmannskaper (nettstedet til Daimler AG)