Sikkerhet

Det integrerte sikkerhetskonseptet til Mercedes-Benz deler sikkerheten i bil inn i fire faser:

Det er knapt noe annet område som inspirerer ingeniørene hos Mercedes-Benz mer enn forskning på nye sikkerhetsteknologier. Allerede i 1950-årene plasserte de sin første milepæl da Béla Barényi oppfant sikkerhetskupeen. I dag er den bare ett av mange elementer i det integrerte sikkerhetskonseptet, som bringer kjøretøyene fra Mercedes-Benz nærmere visjonen om ulykkesfri kjøring.


Hvorvidt et bestemt utstyr er tilgjengelig, avhenger av motoren og den valgte konfigurasjonen. Disse opplysningene finner du i den aktuelle utstyrsinformasjonen.


Fase 1: Kjør trygt

De fleste ulykker begynner lenge før selve sammenstøtet - med en uoppmerksomhet, dårlig sikt eller en uforutsett fare. Derfor omfatter Mercedes-Benz' sikkerhetskonsept mange sikkerhetstiltak som bidrar til avslappet kjøring i hverdagen og som kan hjelpe føreren til å mestre kritiske trafikksituasjoner.


Blokkeringsfrie bremser (ABS)
Farts- og avstandsholder DISTRONIC PLUS, inkludert COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS (tilleggsutstyr)
Aktiv parkeringsassistent, inklusive PARKTRONIC (tilleggsutstyr)
Oppmerksomhetsassistent ATTENTION ASSIST
Bremsesystem ADAPTIVE BRAKE
LED Intelligent Light System (tilleggsutstyr)
Ryggekamera (tilleggsutstyr)
Blindsoneassistent (tilleggsutstyr)

Fase 2: Ved fare

Mercedes-Benz står for sikre biler. Derfor kan bilene våre støtte passasjerene også i kritiske kjøresituasjoner, slik at hver tur blir en god opplevelse.


Forebyggende passasjerbeskyttelsessystem PRE-SAFE® (tilleggsutstyr)

Fase 3: Ved ulykke

Biler fra Mercedes-Benz er utstyrt med en rekke sikkerhetssystemer som skal forhindre ulykker. Skulle uhellet likevel være ute, trer tiltak i kraft som både beskytter personene i bilen og andre trafikanter.


Kollisjonsputer for fører og forsetepassasjer
Knekollisjonspute for fører
Sidekollisjonspute for fører og forsetepassasjer
Vinduskollisjonsputer for fører og forsetepassasjer

Fase 4: Etter en ulykke

For å redusere følgeskadene etter en ulykke og gjøre det enklere å berge personene i bilen, kan forskjellige tiltak iverksettes avhengig av ulykkens art og alvorlighetsgrad (slik systemet oppfatter dette):


  • Best mulig beskyttelse: Motoren kan slås av automatisk og drivstofftilførselen kuttes.
  • Iøynefallende belysning: Nødblinkanlegget og nødbelysningen i kupeen aktiveres automatisk for å unngå følgeulykker og for å gjøre det lettere å lokalisere en bil som har vært utsatt for en ulykke.
  • Automatisk lufting: I tilfelle kollisjonsputene er blitt utløst, senkes vinduene automatisk.
  • Enkel åpning: Dørene låses opp automatisk etter en ulykke, så det blir enklere for føreren og passasjerene eller redningsmannskapene og åpne dem.
  • Bedre redningsmuligheter: Integrerte kollisjonsfuger mellom skjerm og dør gjør det lettere å åpne dørene etter en frontkollisjon.
  • God forbindelse: I tilfelle en ulykke eller tekniske problemer kan Mercedes-Benz' nødanropssystem automatisk kontakte en nødsentral (via en mobiltelefon som er koblet til bilen).

Fase 4: Etter en ulykke

For å redusere følgeskadene etter en ulykke og gjøre det enklere å berge personene i bilen, kan forskjellige tiltak iverksettes avhengig av ulykkens art og alvorlighetsgrad (slik systemet oppfatter dette):


  • Best mulig beskyttelse: Motoren kan slås av automatisk og drivstofftilførselen kuttes.
  • Iøynefallende belysning: Nødblinkanlegget og nødbelysningen i kupeen aktiveres automatisk for å unngå følgeulykker og for å gjøre det lettere å lokalisere en bil som har vært utsatt for en ulykke.
  • Automatisk lufting: I tilfelle kollisjonsputene er blitt utløst, senkes vinduene automatisk.
  • Enkel åpning: Dørene låses opp automatisk etter en ulykke, så det blir enklere for føreren og passasjerene eller redningsmannskapene og åpne dem.
  • Bedre redningsmuligheter: Integrerte kollisjonsfuger mellom skjerm og dør gjør det lettere å åpne dørene etter en frontkollisjon.
  • God forbindelse: I tilfelle en ulykke eller tekniske problemer kan Mercedes-Benz' nødanropssystem automatisk kontakte en nødsentral (via en mobiltelefon som er koblet til bilen).

Etter en ulykke teller hvert sekund ved redning av fører og passasjerer. Derfor har Daimler ved hjelp av en liten, men effektiv innovasjon funnet en mulighet til å gi redningsmannskapene på ulykkesstedet tilgang til kjøretøyspesifikke konstruksjonsdetaljer. En etikett med en QR-kode er plassert på innsiden av tanklokket og på bilens B-stolpe på motsatt side. Den kan enkelt ettermonteres, og er standard i alle nye biler. Hvis ulykken er ute, skanner redningspersonellet QR-koden med en smarttelefon eller et nettbrett, og får dermed fort tilgang til den passende tegningen, som gjør redningsarbeidet enklere.[1]


  • [1] Forutsetter en aktiv internettforbindelse.