Sikkerhet

Det integrerte sikkerhetskonseptet til Mercedes-Benz deler sikkerheten i bil inn i fire faser:

Det er knapt noe annet område som inspirerer ingeniørene hos Mercedes-Benz mer enn forskning på nye sikkerhetsteknologier. Allerede i 1950-årene plasserte de sin første milepæl da Béla Barényi oppfant sikkerhetskupeen. I dag er den bare ett av mange elementer i det integrerte sikkerhetskonseptet, som bringer kjøretøyene fra Mercedes-Benz nærmere visjonen om ulykkesfri kjøring.


Hvorvidt et bestemt utstyr er tilgjengelig, avhenger av motoren og den valgte konfigurasjonen. Disse opplysningene finner du i den aktuelle utstyrsinformasjonen.


Fase 1: Kjør trygt

De fleste ulykker begynner lenge før selve sammenstøtet - med en uoppmerksomhet, dårlig sikt eller en uforutsett fare. Derfor omfatter Mercedes-Benz' sikkerhetskonsept mange sikkerhetstiltak som bidrar til avslappet kjøring i hverdagen og som kan hjelpe føreren til å mestre kritiske trafikksituasjoner.


360° kamera (tilleggsutstyr)
Farts- og avstandsholder DISTRONIC PLUS med styreassistent og køkjøringsassistent (tilleggsutstyr)
Aktivt multikontursete-pakke (tilleggsutstyr)
Aktiv parkeringsassistent, inklusive PARKTRONIC (tilleggsutstyr)
Aktiv kjørefeltassistent (tilleggsutstyr)
Aktiv blindsoneassistent (tilleggsutstyr)
Oppmerksomhetsassistent ATTENTION ASSIST
Bremseassistent BAS
COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS
Elektronisk stabilitetsprogram ESP®
Ryggekamera med dynamiske hjelpelinjer i displayet (tilleggsutstyr)
Kjørefeltassistent (tilleggsutstyr)
Blindsoneassistent (tilleggsutstyr)
Trafikkskiltassistent (tilleggsutstyr)

Fase 2: Ved fare

Mercedes-Benz står for sikre biler. Derfor kan våre biler støtte passasjerene også i kritiske kjøresituasjoner, slik at hver tur blir en god opplevelse.

Adaptivt bremselys, blinkende
Bremseassistent BAS PLUS med krysningsassistent (tilleggsutstyr)
PRE-SAFE® brems (tilleggsutstyr)
PRE-SAFE® PLUS (tilleggsutstyr)
PRE-SAFE®-system som forebyggende passasjerbeskyttelse

Fase 3: Ved ulykke

Biler fra Mercedes-Benz er utstyrt med en rekke sikkerhetssystemer som skal forhindre ulykker. Skulle uhellet likevel være ute, trer tiltak i kraft som både beskytter personene i bilen og andre trafikanter.


Kollisjonsputer for fører og forsetepassasjer
Knekollisjonspute for fører
NECK-PRO hodestøtter
Bekkenkollisjonspute for fører og forsetepassasjer
Sidekollisjonspute for fører og forsetepassasjer
Vinduskollisjonsputer

Fase 4: Etter en ulykke

For å redusere følgeskadene etter en ulykke og gjøre det enklere å berge personene i bilen, kan forskjellige tiltak iverksettes avhengig av ulykkens art og alvorlighetsgrad:


  • Best mulig beskyttelse: Motoren kan slås av automatisk og drivstofftilførselen kuttes.
  • Iøynefallende belysning: Nødblinkanlegget og nødbelysningen i kupeen aktiveres automatisk for å unngå følgeulykker og for å gjøre det lettere å lokalisere en bil som har vært utsatt for en ulykke.
  • Gode rømningsmuligheter: Dørlåsene kan åpnes automatisk.
  • Bedre redningsmuligheter: Integrerte kollisjonsfuger mellom skjerm og dør gjør det lettere å åpne dørene etter en frontkollisjon.
  • Havarihåndtering: Like usannsynlig som et havari med en Mercedes er, like omfattende er hjelpe du får i et slikt tilfelle. Med en betjeningstast i bilen kan du straks kontakte Mercedes-Benz 24h Service, som så tar hånd om det som må gjøres. En optimalt klargjort havaritjeneste blir sendt ut - uansett tid på døgnet.
  • Ulykkeshåndtering: For at tiltak til redning, berging eller borttauing av ulykkesbilen skal kunne igangsettes raskest mulig etter en ulykke, settes en oppringning over til Mercedes-Benz kundesenter.
  • God forbindelse: Etter at et nødanrop er utløst automatisk eller manuelt via SOS-tasten i bilen, kontrollerer alarmsentralen om hjelp på stedet er nødvendig. I alvorlige tilfeller blir nødanropsdata, blant annet GPS posisjonsdata, formidlet til en offentlig europeisk alarmsentral. Mer finner du på www.mercedes-benz-mobile.com/extra/ecall
  • Merk også: Mercedes Benz nødanropssystem er permanent og helautomatisk aktivert - av hensyn til din sikkerhet. Andre ytelser utløses først dersom du uttrykkelig ber om det - og aksepterer bruksvilkårene.

Etter en ulykke teller hvert sekund ved redning av fører og passasjerer. Derfor har Daimler ved hjelp av en liten, men effektiv innovasjon funnet en mulighet til å gi redningsmannskapene på ulykkesstedet tilgang til kjøretøyspesifikke konstruksjonsdetaljer. QR-kodeetiketten festes i tanklokket og på B-stolpen på motsatt side av bilen. Den kan enkelt ettermonteres, og er standard i alle nye biler. Hvis ulykken er ute, skanner redningspersonellet QR-koden med en smarttelefon eller et nettbrett, og får dermed fort tilgang til den passende tegningen, som gjør redningsarbeidet enklere.[1]


Den informasjonen som Mercedes-Benz har utviklet for redningspersonell, er tilgjengelig for redningsmannskapene på internett verden over på flere språk.


Veiledning for redningsmannskaper (hjemmesiden til Daimler AG)

  • [1] Forutsetter en aktiv internettforbindelse.