Sikkerhet

Det integrerte sikkerhetskonseptet til Mercedes-Benz deler sikkerheten i bil inn i fire faser:

Det er knapt noe annet område som inspirerer ingeniørene hos Mercedes-Benz mer enn forskning på nye sikkerhetsteknologier. Allerede i 1950-årene plasserte de sin første milepæl da Béla Barényi oppfant sikkerhetskupeen. I dag er den bare ett av mange elementer i det integrerte sikkerhetskonseptet, som bringer kjøretøyene fra Mercedes-Benz nærmere visjonen om ulykkesfri kjøring.


Hvorvidt et bestemt utstyr er tilgjengelig, avhenger av motoren og den valgte konfigurasjonen. Disse opplysningene og øvrige detaljer finner du i bil- og utstyrsprislisten.


Fase 1: Kjør trygt

De fleste ulykker begynner lenge før selve sammenstøtet - med en uoppmerksomhet, dårlig sikt eller en uforutsett fare. Derfor omfatter Mercedes-Benz' sikkerhetskonsept mange sikkerhetstiltak som bidrar til avslappet kjøring i hverdagen og som kan hjelpe føreren til å mestre kritiske trafikksituasjoner.


360° kamera (tilleggsutstyr)
Avstandsholder DISTRONIC, automatisk hastighets- og avstandsregulering (tilleggsutstyr)
ADAPTIVE BRAKE med bakkestarthjelp, klargjøring og tørrbremsing på våt vei
Adaptivt bremselys
Aktiv bremseassistent (tilleggsutstyr)
Aktiv blindsoneassistent (tilleggsutstyr)
Tilhengerfeste med ESP® tilhengerstabilisering og elektrisk frakobling (tilleggsutstyr)
Blokkeringsfrie bremser (ABS)
Antispinnregulering (ASR)
ATTENTION ASSIST
Automatisk utkobling av kollisjonspute for forsetepassasjer
Bremseassistent BAS
Slitasjevarsler for bremseklosser
DRIVE PILOT (tilleggsutstyr)
Elektronisk stabilitetsprogram ESP® med sidevindassistent
Kjørelysassistent
Elektrisk parkeringsbrems
Status for sikkerhetsbelter i baksetet vises i kombiinstrumentet
Halogenfrontlykter med integrert LED-kjørelys
Baklykter i LED-teknikk (tilleggsutstyr)
LED High Performance-frontlykter med integrert kjørelys og tåkelysfunksjon (tilleggsutstyr)
MULTIBEAM LED (tilleggsutstyr)
Parkeringsassistent, inkludert PARKTRONIC og ryggekamera (tilleggsutstyr)
Dekktrykkontroll
Remote Park-assistent, opplegg for bruk av Remote Parking ved hjelp av smarttelefon og en app (tilleggsutstyr)
Ryggekamera (tilleggsutstyr)
Filholderpakke (tilleggsutstyr)
Blindsoneassistent (tilleggsutstyr)
Trafikkskiltassistent (tilleggsutstyr)
Summealarm og varselindikator i kombiinstrumentet for ikke fastspente personer og for ikke avslått markeringslys

Fase 2: Ved fare

Mercedes-Benz står for sikre biler. Derfor støtter våre biler passasjerene også i kritiske kjøresituasjoner, slik at hver tur blir en god opplevelse.


Blokkeringsfrie bremser (ABS)
PRE-SAFE® PLUS (tilleggsutstyr)
PRE-SAFE®-system

Fase 3: Ved ulykke

Biler fra Mercedes-Benz er utstyrt med en rekke sikkerhetssystemer som skal forhindre ulykker. Skulle uhellet likevel være ute, trer omfattende tiltak i kraft som både beskytter personene i bilen og andre trafikanter.


Kollisjonsputer for fører og forsetepassasjer
Aktiv bremseassistent BAS med krysningsfunksjon (tilleggsutstyr)
Kollisjonsaktive pedaler
Sikkerhetspakke for baksetet (tilleggsutstyr)
Fotgjengerbeskyttelse med aktivt panser
i-Size-barnesikringssystem (tilleggsutstyr)
Knekollisjonspute for fører
Komforthodestøtter foran (tilleggsutstyr)
Fem hodestøtter; for fører og forsetepassasjer justerbare i 4 retninger, for passasjerene i baksetet justerbare i 2 retninger
PRE-SAFE® sideimpuls, forebyggende beskyttelse ved sidekollisjon (tilleggsutstyr)
PRE-SAFE® Sound
Sidekollisjonsbeskyttelse
Sidekollisjonsputer bak, på venstre og høyre side (tilleggsutstyr)
Side- og bekkenkollisjonspute for fører og forsetepassasjer
Vinduskollisjonsputer

Fase 4: Etter en ulykke

For å redusere følgeskadene etter en ulykke og gjøre det enklere å berge personene i bilen, kan forskjellige tiltak iverksettes avhengig av ulykkens art og alvorlighetsgrad:


  • Best mulig beskyttelse: Motoren kan slås av automatisk og drivstofftilførselen kuttes.
  • Iøynefallende belysning: Nødblinkanlegget og nødbelysningen i kupeen aktiveres automatisk for å unngå følgeulykker og for å gjøre det lettere å lokalisere en bil som har vært utsatt for en ulykke.
  • Automatisk lufting: I tilfelle kollisjonsputene er blitt utløst, senkes vinduene automatisk.
  • Enkel åpning: Dørene låses opp automatisk etter en ulykke, så det blir enklere for føreren og passasjerene eller redningsmannskapene å åpne dem.
  • Bedre redningsmuligheter: Integrerte kollisjonsfuger mellom skjerm og dør gjør det lettere å åpne dørene etter en frontkollisjon.
  • God forbindelse: I tilfelle en ulykke eller tekniske problemer kan Mercedes-Benz' nødanropssystem automatisk kontakte en nødsentral (via en mobiltelefon som er koblet til bilen).

Etter en ulykke teller hvert sekund ved redning av fører og passasjerer. Derfor har Daimler ved hjelp av en liten, men effektiv innovasjon funnet en mulighet til å gi redningsmannskapene på ulykkesstedet tilgang til kjøretøyspesifikke konstruksjonsdetaljer. En etikett med en QR-kode er plassert på innsiden av tanklokket og på bilens B-stolpe på motsatt side. Den kan enkelt ettermonteres, og er standard i alle nye biler. Hvis ulykken er ute, skanner redningspersonellet QR-koden med en smarttelefon eller et nettbrett, og får dermed fort tilgang til den passende tegningen, som gjør redningsarbeidet enklere.[1]


Finn ut mer om redningsetiketten

Den informasjonen som Mercedes-Benz har utviklet for redningspersonell, er tilgjengelig for redningsmannskapene på internett verden over på flere språk.


Veiledning for redningsmannskaper (nettstedet til Daimler AG)

  • [1] Forutsetter en aktiv internettforbindelse.