Sikkerhet

Det integrerte sikkerhetskonseptet til Mercedes-Benz deler sikkerheten i bil inn i fire faser:

Det er knapt noe annet område som inspirerer ingeniørene hos Mercedes-Benz mer enn forskning på nye sikkerhetsteknologier. Allerede i 1950-årene passerte de sin første milepæl da Béla Barényi oppfant sikkerhetskupeen. I dag er den bare ett av mange elementer i det integrerte sikkerhetskonseptet som bringer kjøretøyene fra Mercedes-Benz nærmere visjonen om ulykkesfri kjøring.


Hvorvidt et bestemt utstyr er tilgjengelig, avhenger av motoren og den valgte konfigurasjonen. Disse opplysningene og øvrige detaljer finner du i bil- og utstyrsprislisten.


Fase 1: Kjør trygt

De fleste ulykker begynner lenge før selve sammenstøtet - med en uoppmerksomhet, dårlig sikt eller en uforutsett fare. Derfor omfatter Mercedes-Benz' sikkerhetskonsept mange sikkerhetstiltak som bidrar til avslappet kjøring i hverdagen og som kan hjelpe føreren til å mestre kritiske trafikksituasjoner.


Avstandsholder DISTRONIC
Adaptiv fjernlysassistent (tilleggsutstyr)
Oppmerksomhetsassistent ATTENTION ASSIST
Bremsesystem ADAPTIVE BRAKE
Elektronisk stabilitetsprogram ESP®
LED High Performance-frontlykter
Ryggekamera (tilleggsutstyr)
Kjørefeltassistent (tilleggsutstyr)
Blindsoneassistent (tilleggsutstyr)

Fase 2: Ved fare

Mercedes-Benz står for sikre biler. Derfor støtter våre biler passasjerene også i kritiske kjøresituasjoner, slik at hver tur blir en god opplevelse.


Aktiv bremseassistent
Blokkeringsfrie bremser (ABS)
Antispinnregulering (ASR)
Bremseassistent BAS
PRE-SAFE®-system (tilleggsutstyr)

Fase 3: Ved ulykke

Biler fra Mercedes-Benz er utstyrt med en rekke sikkerhetssystemer som skal forhindre ulykker. Skulle uhellet likevel være ute, kan det iverksettes omfattende tiltak som beskytter de som er involvert. Det gjelder både for passasjerene i bilen og andre trafikanter.


Kollisjonsputer for fører og forsetepassasjer
Aktivt motorpanser
ISOFIX barnesetefeste
Knekollisjonspute for fører
Sidekollisjonspute for fører og forsetepassasjer
Sidekollisjonsputer bak, på venstre og høyre side (tilleggsutstyr)
Vinduskollisjonsputer

Fase 4: Etter en ulykke

For å redusere følgeskadene etter en ulykke og gjøre det enklere å berge personene i bilen, kan det iverksettes forskjellige tiltak avhengig av ulykkens art og alvorlighetsgrad. Dette bidraget til redningstjenestenes arbeid er en viktig bestanddel av sikkerhetsfilosofien til Mercedes-Benz.


  • Iøynefallende belysning: Nødblinkanlegget og nødbelysningen i kupeen aktiveres automatisk for å unngå følgeulykker og for å gjøre det lettere å lokalisere en bil som har vært utsatt for en ulykke.
  • Best mulig beskyttelse: Motoren kan slås av automatisk og drivstofftilførselen kuttes.
  • Dørene kan låses opp automatisk, for å gjøre det lettere å redde personene i bilen.
  • God forbindelse: I tilfelle en ulykke eller tekniske problemer kan Mercedes-Benz' nødanropssystem (inngår i multimediesystemet og tilleggsutstyret COMAND Online) automatisk kontakte en nødsentral via en mobiltelefon som er koblet til bilen.

Etter en ulykke teller hvert sekund ved redning av fører og passasjerer. Derfor har Daimler ved hjelp av en liten, men effektiv innovasjon funnet en mulighet til å gi redningsmannskapene på ulykkesstedet tilgang til kjøretøyspesifikke konstruksjonsdetaljer. En etikett med en QR-kode er plassert på innsiden av tanklokket og på bilens B-stolpe på motsatt side. Den kan enkelt ettermonteres, og er standard i alle nye biler. Hvis ulykken er ute, kan redningsmannskapene skanne QR-koden med en smarttelefon eller et nettbrett, og får dermed fort tilgang til den passende tegningen, som gjør redningsarbeidet enklere.[1]


Finn ut mer om redningsetiketten

Den informasjonen som Mercedes-Benz har utviklet for redningspersonell, er tilgjengelig for redningsmannskapene på internett verden over på flere språk.


Veiledning for redningsmannskaper (nettstedet til Daimler AG)

  • [1] Forutsetter en aktiv internettforbindelse.