Sikkerhet

Det integrerte sikkerhetskonseptet til Mercedes-Benz deler sikkerheten i bil inn i fire faser:

Det er knapt noe annet område som inspirerer ingeniørene hos Mercedes-Benz mer enn forskning på nye sikkerhetsteknologier. Allerede i 1950-årene plasserte de sin første milepæl da Béla Barényi oppfant sikkerhetskupeen. I dag er den bare ett av mange elementer i det integrerte sikkerhetskonseptet, som bringer kjøretøyene fra Mercedes-Benz nærmere visjonen om ulykkesfri kjøring.


Hvorvidt et bestemt utstyr er tilgjengelig, avhenger av motoren og den valgte konfigurasjonen. Disse opplysningene finner du i bil- og utstyrsprislisten.


Fase 1: Kjør trygt

De fleste ulykker begynner lenge før selve sammenstøtet - med en uoppmerksomhet, dårlig sikt eller en uforutsett fare. Derfor omfatter Mercedes-Benz' sikkerhetskonsept mange sikkerhetstiltak som bidrar til avslappet kjøring i hverdagen og som kan hjelpe føreren til å mestre kritiske trafikksituasjoner.


Farts- og avstandsholder DISTRONIC PLUS (tilleggsutstyr)
ADAPTIVE BRAKE med HOLD-funksjon, bakkestarthjelp, klargjøring og tørrbremsing på våt vei
Adaptiv fjernlysassistent Plus (tilleggsutstyr)
Adaptivt bremselys
Aktiv parkeringsassistent med PARKTRONIC (tilleggsutstyr)
Aktiv kjørefeltassistent (tilleggsutstyr)
Aktiv blindsoneassistent (tilleggsutstyr)
Oppmerksomhetsassistent ATTENTION ASSIST
Bremseassistent BAS PLUS med krysningsassistent (tilleggsutstyr)
Elektronisk stabilitetsprogram ESP® med sidevindassistent
ESP® kurvedynamikkassistent
Kjørelysassistent
LED Intelligent Light System (tilleggsutstyr)
Ryggekamera (tilleggsutstyr)
Trafikkskiltassistent (tilleggsutstyr)

Fase 2: Ved fare

Mercedes-Benz står for sikre biler. Derfor kan våre biler støtte passasjerene også i kritiske kjøresituasjoner, slik at hver tur blir en god opplevelse.


Blokkeringsfrie bremser (ABS)
PRE-SAFE®-system (tilleggsutstyr)

Fase 3: Ved ulykke

Biler fra Mercedes-Benz er utstyrt med en rekke sikkerhetssystemer som skal forhindre ulykker. Skulle uhellet likevel være ute, kan det iverksettes tiltak som beskytter personene i bilen.


Kollisjonsputer for fører og forsetepassasjer
Fotgjengerbeskyttelse med aktivt panser
Knekollisjonspute for fører
Vinduskollisjonsputer

Fase 4: Etter en ulykke

For å redusere følgeskadene etter en ulykke og gjøre det enklere å berge personene i bilen, kan forskjellige tiltak iverksettes avhengig av ulykkens art og alvorlighetsgrad (slik systemet oppfatter dette):


  • Best mulig beskyttelse: Motoren kan slås av automatisk og drivstofftilførselen kuttes.
  • Iøynefallende belysning: Nødblinkanlegget og nødbelysningen i kupeen aktiveres automatisk for å unngå følgeulykker og for å gjøre det lettere å lokalisere en bil som har vært utsatt for en ulykke.
  • Automatisk lufting: I tilfelle kollisjonsputene er blitt utløst, senkes vinduene automatisk.
  • Enkel åpning: Etter en alvorlig ulykke låses dørene opp automatisk, så det blir enklere for føreren og passasjerene eller redningsmannskapene å åpne dem.
  • Bedre redningsmuligheter: Integrerte kollisjonsfuger mellom skjerm og dør gjør det lettere å åpne dørene etter en frontkollisjon.
  • God forbindelse: I tilfelle en ulykke eller tekniske problemer kan Mercedes-Benz' nødanropssystem automatisk kontakte en nødsentral.

Informasjonen som Mercedes-Benz har utviklet som forebyggende tiltak for redningspersonell, avrunder vår helhetlige sikkerhetsfilosofi. Den foreligger på flere språk og er tilgjengelig på internett over hele verden.


Veiledning for redningsmannskaper (nettstedet til Daimler AG)