Sikkerhet

Det integrerte sikkerhetskonseptet til Mercedes-Benz deler sikkerheten i bil inn i fire faser:

Det er knapt noe annet område som inspirerer ingeniørene hos Mercedes-Benz mer enn forskning på nye sikkerhetsteknologier. Allerede i 1950-årene plasserte de sin første milepæl da Béla Barényi oppfant sikkerhetskupeen. I dag er den bare ett av mange elementer i det integrerte sikkerhetskonseptet, som bringer kjøretøyene fra Mercedes-Benz nærmere visjonen om ulykkesfri kjøring.


Hvorvidt et bestemt utstyr er tilgjengelig, avhenger av motoren og den valgte konfigurasjonen. Disse opplysningene finner du i den aktuelle utstyrsinformasjonen.


Fase 1: Kjør trygt

De fleste ulykker begynner lenge før selve sammenstøtet - med en uoppmerksomhet, dårlig sikt eller en uforutsett fare. Mercedes-Benz' sikkerhetskonsept bidrar til avslappet kjøring i hverdagen, og hjelper føreren til å mestre kritiske trafikksituasjoner.


Farts- og avstandsholder DISTRONIC PLUS med styreassistent og køkjøringsassistent (tilleggsutstyr)
ADAPTIVE BRAKE med HOLD-funksjon, bakkestarthjelp, klargjøring og tørrbremsing på våt vei
Aktiv kjørefeltassistent (tilleggsutstyr)
Aktiv blindsoneassistent (tilleggsutstyr)
ATTENTION ASSIST
Bremseassistent BAS
ESP® kurvedynamikkassistent
Kjørelysassistent
LED Intelligent Light System
LED Intelligent Light System med Swarovski-krystaller (tilleggsutstyr)
Nattsynassistent Plus (tilleggsutstyr)
Ryggekamera med dynamiske hjelpelinjer på displayet
Trafikkskiltassistent (tilleggsutstyr)

Fase 2: Ved fare

Mercedes-Benz står for sikre biler. Derfor kan våre biler støtte passasjerene også i kritiske kjøresituasjoner, slik at hver tur blir en god opplevelse.


Blokkeringsfrie bremser (ABS)
Antispinnregulering (ASR)
BAS PLUS med krysningsassistent (tilleggsutstyr)
COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS
PRE-SAFE® brems (tilleggsutstyr)
PRE-SAFE® PLUS (tilleggsutstyr)
PRE-SAFE®-system

Fase 3: Ved ulykke

Biler fra Mercedes-Benz er utstyrt med en rekke sikkerhetssystemer som skal forhindre ulykker. Skulle uhellet likevel være ute, trer ulike tiltak i kraft som både beskytter personene i bilen og andre trafikanter så godt som mulig.


Kollisjonspute for fører og forsetepassasjer med utvidet adaptivitet for kollisjonspute for forsetepassasjer
Aktivt panser
Sidekollisjonspute for fører og forsetepassasjer (kombinert bryst- og bekkenkollisjonspute)
Sidekollisjonsputer bak, på venstre og høyre side
Vinduskollisjonsputer

Fase 4: Etter en ulykke

For å redusere følgeskadene etter en ulykke og gjøre det enklere å berge personene i bilen, kan forskjellige tiltak iverksettes avhengig av ulykkens art og alvorlighetsgrad:


  • Best mulig beskyttelse: Motoren kan slås av automatisk og drivstofftilførselen kuttes.
  • Iøynefallende belysning: Nødblinkanlegget og nødbelysningen i kupeen aktiveres automatisk for å unngå følgeulykker og for å gjøre det lettere å lokalisere en bil som har vært utsatt for en ulykke.
  • Bedre redningsmuligheter: Integrerte kollisjonsfuger mellom skjerm og dør gjør det lettere å åpne dørene etter en frontkollisjon. Dørlåsen kan dessuten åpnes automatisk, for å gi redningsmannskapene tilgang til personene i bilen.
  • Direkte forbindelse: Med en gang sikkerhetssystemet registrerer en ulykke, kan Mercedes-Benz nødanropssystem sende et automatisk nødsignal via en mobiltelefon som er klar til bruk. Da formidles GPS-posisjonsdata og ytterligere informasjon til Mercedes-Benz-nødsentralen. Deretter opprettes en taleforbindelse.

Etter en ulykke teller hvert sekund ved redning av fører og passasjerer. Derfor har Daimler ved hjelp av en liten, men effektiv innovasjon funnet en mulighet til å gi redningsmannskapene på ulykkesstedet tilgang til kjøretøyspesifikke konstruksjonsdetaljer. En etikett med en QR-kode er plassert på innsiden av tanklokket og på bilens B-stolpe på motsatt side. Den kan enkelt ettermonteres, og er standard i alle nye biler. Hvis ulykken er ute, skanner redningspersonellet QR-koden med en smarttelefon eller et nettbrett, og får dermed fort tilgang til den passende tegningen, som gjør redningsarbeidet enklere.[1]


Les mer om redningsetiketten

Den informasjonen som Mercedes-Benz har utviklet for redningspersonell, samt redningsdatabladene, er tilgjengelig for redningsmannskapene på internett verden over på flere språk.


Veileder for redningsmannskaper (hjemmesiden til Daimler AG)

  • [1] Forutsetter en aktiv internettforbindelse.